insan biasa

may Allah bless u

Monday 5 March 2012

andai saya pergi dulu...

DENGAN  NAMA  ALLAH  YANG  MAHA  PEMURAH  LAGI  MAHA  PENYAYANG
(Tidaklah  aku  menulis  hari  ini  melainkan  dengan  keizinan  dari-Nya)

andai saya pergi dulu..


andai  saya  pergi  dulu...

saya  akan  tanya  pada  diri  saya

apa  yang  telah  saya lakukan sepanjang  hidup  saya?

mampukah  saya  membalas  jasa  ibu  dan  bapa?

sudahkah  saya  membahagiakan  hati  ibu  dan  bapa  saya?

bagaimana  pula  dengan  orang  di  sekeliling  saya?

apakah  yang  telah  saya  berikan  kepada  sahabat-sahabat  saya

agar  mereka  ingat  pada  saya...

apakah  pula  sumbangan  saya

terhadap  tanah  air  tercinta?

apakah  sudah  sempurna  tanggungjawab  saya

sebagai  seorang  hamba?

mahukah  Rasulullah  memandang  saya

di  akhirat  kelak?

layakkah  saya  untuk  menjejakkan  kaki

bahkan  untuk  mencium  bau  syurga

yang  saya  sedia  maklum

bahawa  ianya  hanyalah  untuk  hamba-hamba-Nya

yang  beriman  dan  beramal  soleh..

lalu  tanpa  sedar  saya  sering  bertanya   pada  diri

adakah  saya  telah  menjadi

seorang  insan  yang  banyak  memberi  manfaat  kepada  orang  lain?

atau  adakah  saya  telah  mencurahkan

segala  ilmu  yang  saya  ada

untuk  dikongsi bersama  ummah?

juga

sudah  bersediakah  saya  untuk  mengosongkan  gelas

demi  mencurahkan  ilmu  di  dada..

suatu  perkara  yang  sering  terlintas

dalam  kotak  fikiran  saya

mengganggu  fikiran  saya

andai  saya  pergi  dahulu

apakah  yang  telah  saya  tinggalkan

kepada  keluarga  saya?

ibu  bapa  terutamanya..
.
adik-beradik  sudah  semestinya...

juga  saudara-mara,  sahabat-sahabat...

apakah  yang  akan  saya  tinggalkan  untuk  mereka ?


andai saya pergi dulu...


1 comment:

  1. adakah aq dh brsdia jika aaq ingin pergi dulu.. moga ALLAH tmptkn aq kelak dlm klgn org2 yg brimn

    ReplyDelete