insan biasa

may Allah bless u

Monday 27 August 2012

untuk dia!

DENGAN  NAMA  ALLAH  YANG  MAHA  PEMURAH  LAGI  MAHA  PENYAYANG
(Tidaklah  aku  menulis  hari  ini  melainkan  dengan  keizinan  dari-Nya)

"Tersenyumlah  wahai  sahabatku.  Jangan  menunggu  waktu  kau  bahagia  baru  tersenyum,  tetapi  tersenyumlah  agar  engkau  bahagia.
Jangan  bersedih  wahai  sahabatku,  hanya  kerana  dunia  meninggalkanmu.
Bersedihlah  bila  akhirat  jauh  darimu."


(Kisah  sahabat  saya)


F. a. S. y. A
  
Saya  ada  seorang  kawan

dulu,  

dia  selalu  usik  saya

bergurau  dengan  saya

berbalas  sms  dengan  saya

tetapi...

sekarang  dia  menghilang.

Terus  menyepikan  diri.

Saya  tahu

saya  sedar

dan

saya  faham

banyak  perkara  yang  memenuhi  fikiran  dia

keluarga

sahabat

orang  sekeliling...

bila  semua  bercampur

maka  tidak  hairanlah  jika  dia  jadi  semakin  tertekan.

Saya  tidak  salahkan  dia  kerana  menghilangkan  diri

saya  tidak  marah  bila  dia  terus-menerus  menyepi

tapi,...

saya  kasihan  melihat  sahabat-sahabat  dia  

yang  peduli  tentang  dia

yang  risau  pada  dia

harapan  saya  semoga  dia  kembali  ceria.

Mungkin  dia  tidak  sedar

apa  yang  cuba  dilakukan  saat  ini

seolah-olah  seperti  dia  melarikan  diri  dari  masalah

atau

lebih  tepat  lagi

seolah-olah  melarikan  diri  dari  kenyataan.

(betul  ke?)

Saya  tidak  mahu  berfikir  perkara  negatif  tentang  dia

saya  tidak  mahu  menganggap  dia  selfish

tapi,

pada  masa  yang  sama  saya  tidak  boleh

berhenti  berfikir  yang  dia  memang  selfish

(jahatnya...)

kerana  apa?

kerana  dia  membiarkan  sahabat-sahabat  dia

risau  tentang  dia

tertanya-tanya  berita  tentang  dia

bukankah  itu  selfish  namanya?

"Lindungi  kesedihan  dengan  senyuman  meskipun  di  hati  penuh  kedukaan  kerana
ketabahan  menghadapi  dugaan  menunjukkan  kita  mempunyai  iman..."

Maafkan  saya  andai  penulisan  saya  ini  mengguris  hatinya

tetapi

ketahuilah  bahawasanya

saya  tidak  akan  berani  menulis  seperti  ini

jika  bukan  kerana  saya  bimbang  akan  dirinya.

"Jika  datang  kesusahan  maka  ketahuilah  bahawa  itu  hanyalah  awan  di  musim  panas  yang  sebentar  lagi  akan berlalu.
Jangan  takut  dengan  guruh,  petir,  dan  sambaran  kilatnya  kerana  boleh  jadi  awan  itu  membawa  hujan  yang  menyejukkan."

Berdiam  diri

dan

mengelakkan  diri

bukanlah  cara  yang  terbaik

untuk  menghadapi  dugaan  yang  datang.

Jangan  lupa...

bahawasanya  dia  masih  ada  teman

yang  akan  selalu  disampingnya.

Semoga  dia  tabah!

Jauhi  fikiran  sempit  yang  akan  lebih  membebankan  fikiran  dia.

Mungkin  dia  perlukan  masa

untuk  berhadapan  dengan  semua  ini

Ketahuilah,

sesungguhnya  kita  ini  bukanlah  siapa-siapa

melainkan  seorang  hamba-Nya

oleh  itu

kembalilah  pada  fitrah

carilah  Dia...

"Ya  Allah,  jika  suatu  saat  aku  kehilangan  harapan  dan  tujuanku,  berikanlah  aku  keyakinan  bahawa  takdir-Mu  lebih  baik  dari  semua  yang  aku  inginkan  dan  aku  impikan.
Ya  Allah...  jika  aku  menyakiti  hati  seseorang,  berikanlah  aku  kekuatan  untuk  memohon  maaf darinya...
sebaliknya,  jika  ada  yang  menyakitiku,  berikanlah  aku  kekuatan
untuk  memaafkannya.."


No comments:

Post a Comment