insan biasa

may Allah bless u

Friday 2 November 2012

Adam...

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG
(Tidaklah aku menulis hari ini melainkan dengan keizinan dari-Nya)

-monolog sang hati- 

A.D.A.M



Apa ada pada dirinya sehingga menjadi 
sebutan oleh kaum Hawa?

Apa pula kelebihan yang dia miliki
hingga mampu membuat Hawa tidak tentu arah?

Siapa dia untuk membuat kaum Hawa bertengkar
sesama sendiri demi menjadi yang terbaik?

Kelemahan manusia yang nyata

bila hati diusik oleh rasa suka..

bila mendengar puji-pujian..

hingga akhirnya menjadi lupa

bahawa hidup ini hanya untuk sementara

Walau apa jua kelebihan yang ada pada dirinya

sesungguhnya

dia tetap manusia biasa

yang juga punya kelemahan

Mengapa mesti mengejar sesuatu yang mustahil untuk digapai

bilamana manusia berhak untuk memilih

sama ada untuk menjadi yang terbaik di mata dia

atau

berusaha sebaik mungkin untuk tatapan-Nya...

peliharalah ia agar tidak binasa

semailah ia untuk insan yang selayaknya sahaja

jangan sesekali dicemari rasa suka itu 

untuk sesuatu yang bergelar maksiat

Hindarilah ia...

bersihkanlah jiwa...


"Saya nak jadi seorang wanita yang diHORMATI bukan untuk diMINATI,
saya nak jadi seorang muslimah yang SEJATI bukan untuk di KEJARI,
saya nak jadi seorang wanita yang berakhlak TERPUJI bukan menjadi pujaan LELAKI,
saya juga nak jadi seorang muslimah yang tahu MENJAGA DIRI bukan yang MEMPAMERKAN aurat diri.
Bantulah saya untuk terus istiqamah dalam mencari redha Ilahi."


Benar,  manusia itu sangat lemah

justeru 

carilah PENCIPTA mengadulah pada-Nya....


"Kirimkan SURAT pengharapanmu di tengah keheningan malam. Jadikan air matamu sebagai DAKWATnya, kedua pipimu sebagai KERTASnya, kepasrahan hatimu sebagai SETEMnya, dan Arasy Ilahi sebagai ALAMATnya....
Setelah itu tunggulah jawapan dari-Nya."


-Hati manusia itu sangat rapuh, jangan biar ia mudah tersungkur-


No comments:

Post a Comment