insan biasa

may Allah bless u

Friday 29 July 2011

Jangan Biarkan Diri Anda Banyak Bicara

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAGA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG
(Tidaklah aku menulis hari ini melainkan dengan keizinan dari.Nya)

Jauhilah perselisihan atau diskusi buta dalam perkara-perkara yang masih bersimpang siur. Sebab perkara itu dapat menyempitkan dan menodai hati nurani. Janganlah cuba untuk memuaskan manusia dengan perkara-perkara yang masih banyak mengandungi perdebatan. Ungkapkanlah pemikiran kita dengan tenang tanpa tekanan, suara keras, dan wajah yang masam. Jauhilah sikap yang banyak membantah dan banyak mengkritik. kerana sesungguhnya perkara itu hanya akan membuat ketenangan di hati kita hilang dan membuat wajah kita buruk. Oleh itu, ucapkanlah kalimah yang sopan dan penuh kasih sayang jika kamu ingin menarik hati dan jiwa orang lain.

Perkara lainnya yang dapat mendatangkan kesusahan dan keresahan pada hati kita ialah mengumpat orang lain, memperkatakan perihal mereka, mencela, dan menganiaya mereka. Sikap seperti ini akan menghilangkan pahala, mendatangkan dosa, serta akan menjauhkan ketenangan dalam diri kita. Satu langkah yang bijak apabila kita menyibukkan diri dengan memperbaiki aib sendiri serta tidak mempedulikan tentang aib orang lain. Sesungguhnya Allah tidak menciptakan kita Ma'sum (tiada dosa) - yang hanya dimiliki oleh rasul-Nya. kita semua memiliki dosa dan aib, maka akan berbahagialah orang yang sibuk dengan aibnya sendiri dan tidak mencampuri aib orang lain. 

" Bagi seorang ibu yang anaknya jatuh dari tempat yang tinggi, janganlah menyia-nyiakan waktunya untuk menjerit dan menangis, tetapi berusahalah dengan segera untuk membalut luka anaknya..."

No comments:

Post a Comment