insan biasa

may Allah bless u

Sunday 30 October 2011

hilang...

DENGAN  NAMA  ALLAH  YANG  MAHA  PEMURAH  LAGI  MAHA  PENYAYANG
(Tidaklah  aku  menulis  hari  ini  melainkan  dengan  kezinan  dari-Nya)


dulu...
aku  selalu  ada  masa
bersama  mereka  
bergelak  ketawa
bergurau  mesra

dulu...
waktu  cuti  aku  korbankan
walau  terkadang  rasa  bosan
kerana  tiada  pekerjaan
semua  itu  aku  relakan
demi  menagih
ukhuwah  yang  berkekalan

kini...
masa  seakan  mencemburui
kehidupan  yang  aku  lalui

tiada  lagi  seperti  dahulu
sedikit  perubahan  mula  berlaku

semuanya  berbeza  kini
aku  rasa  sepi
tidak  banyak  berbicara  lagi
terasa  bagai  masa  aku  telah  dicuri

terasa  dingin
di  mana  hilangnya  kemeriahan
mungkin  aku  yang  terlalu  memikirkan
padahal  semuanya  biasa  sahaja
positif  dalam  fikiran
negatif  dipadamkan
pengalaman  membuat  manusia  menjadi  matang
matang  cara  berfikiran
matang  menghadapi  cabaran
sehingga  menjadi  insan  yang  cekal
kuat  menghadapi  dugaan

aku  beruntung
aku  bersyukur
bersama  rakan  sebilik 
aku  rasa  terdidik
bersama  "akak  leader"
rasa  bagai  ditaja
dengan  puluhan  kata  semangat

aku  sedar
diri  ini  hanyalah  insan  biasa
jika  dibandingkan  dengan  mereka
yang  punya  banyak  kelebihan
terlalu  kerdil  diri  ini  jadinya
justeru  tiada  apa  yang  aku  hajatkan
melainkan
sebuah  ukhuwah
yang  berpanjangan
insya-Allah..

AMEEN...


Seorang  sahabat  bertanya  kepada  Nabi  s.a.w :

"Bagaimana  ciri-ciri  orang  yang  patut  aku  dampingi  (untuk  dijadikan  teman)?"

Nabi  bersabda  :
"teman  yang  patut  kamu  dampingi  ialah  yang  apabila  melihatnya  kamu  teringat  Allah,  apabila  mendengar  kata-katanya  bertambah  ilmumu,  dan  apabila  melihat  amalan-amalannya  lalu  kamu  akan  teringat  pada  akhirat."

aku  melihat...
aku  mendengar...
aku  fahami..
aku  pelajari...
pelbagai  ragam  manusia  
menjadikan  aku  semakin  lali...
hidup  bukan  hanya  aku  sendiri
tetapi  masih  ada  insan  lain  
di  sisi..

No comments:

Post a Comment