insan biasa

may Allah bless u

Friday 18 November 2011

kita hanya merancang, DIA yang menentukan...

DENGAN  NAMA  ALLAH  YANG  MAHA  PEMURAH  LAGI  MAHA  PENYAYANG
(Tidaklah  aku  menulis  hari  ini  melainkan  dengan  izin  dari-Nya)





niat  di  hati ingin  mejimatkan  wang  belanja,  rupa-rupanya  tidak  kesampaian.  Aku  redha.  Semoga  ujian ini  akan  menjadikan  diriku  insan  yang  bersabar...

AMEEN....



puas  sudah  aku  menunggu
masa  kian  pantas  berlalu
hatiku  terus  resah  menunggu
di  mana  rakanmu
yang  berjanji  untuk  menjemput?


entah  mengapa...
hatiku  sangsi
benarkah  dia  akan  datang
atau  sebenarnya
dirimu  telah  ditipu  duhai  sahabat?
malah,
diriku  turut  menjadi  mangsanya
adakah  wajar???
kejam  sungguh  dirimu  wahai  manusia!
sungguh...
diriku  rasa  teraniaya


marah,  geram,  sedih
dan  takut
semuanya  menjadi  satu


akhirnya
aku  tekad
tidak  mahu  berterusan  menunggu
aku  perlu  bertindak  segera
sementara  malam  masih  muda


langkah  mula  diatur
pada  Ilahi  ku  pohon
semoga  tindakan  ku  ini  betul
dan  berharap  sentiasa  dilindung
oleh-NYA


aku  pulang  jua
bukan  dengan  sesiapa
cuma  diriku  sahaja
berbekalkan  kekuatan  dan  keazaman
tidak  lupa  juga  doa  dari  rakan-rakan
aku  pulang  menaiki  bas
sendirian
lewat  malam


benarlah..
kita  hanya  mampu  merancang
tetapi  DIA  YANG  MENENTUKAN
aku  redha..




Terlalu  sukar  mata  ini  untuk  ditutup.  Walau  letih  setelah  seharian  menunggu,  namun  masih payah  mata  ini  untuk  berehat.  Satu  demi  satu  kejadian  siang  tadi  berlegar  di  fikiran.  Seperti  wayang  yang  menceritakan  segala  perihal  yang  berlaku.


petang  tadi,  sewaktu  seorang  rakan  sebilik  ingin  bertolak  pulang  menaiki  bas,  hati  ini  terasa  ingin  sahaja  berlari  mendapatkannya  dan  mengikut  sahaja  dia  pulang.  tetapi,  niat  hanya  tinggal  niat,  segera  dibatalkan  niat  tersebut  kerana  telah  awal  berjanji  dengan seorang lagi  teman.   


ARGH!!!


Tiada  guna  mengenangkan  sesuatu  yang  telah  pun  berlaku.  Allah  telah  mengizinkan  segalanya  berlaku dan  aku  telah  pun  redha.  Setiap  yang  berlaku  pasti  ada  hikmah,  kerana  DIA  adalah  sebaik-baik  perancang.  


Aku  teringat  sebuah  sabda  Rasulullah  s.a.w  yang  memberi  aku  kekuatan  untuk  terus  cekal. 


"Keadaan  orang  mukmin  itu  sangat  menakjubkan  kerana  segala  urusan  yang  menimpa  dianggap  baik.  Tetapi  keadaan  ini  hanya  berlaku  kepada  orang  yang  beriman.  Iaitu apabila  mendapat  kesenangan  dia  bersyukur  kerana  itu  lebih  baik  untuknya.  Dan  apabila  dilanda  kesusahan  dia  bersabar,  kerana  itu  lebih  baik  untuknya.

(RIWAYAT  MUSLIM  daripada  Abu  Yahya  Syuhaib  bin  Sinan  r.a)


Pada  akhi  dan  Daniel  yang  nampak  aku  pulang  menaiki  bas  tidak  mampu  aku  selindung  perkara  sebenar.  Pada  mereka  aku  amanahkan  agar  tidak  menceritakan  kepada  umi  dan  abi.  Biarlah hanya diketahui  oleh  kami  bertiga.  Penat  bibir  ini  untuk  menjawab  soalan  yang  bakal  ditanya  oleh  umi  dan  abi.  Umpama  artis  popular  yamg  diuja  dengan  pelbagai  soalan.  Aku  tidak  kuat  untuk  menjawab.  Biarlah  aku  simpan.  Mulut  ini  terlalu  berat  untuk  menceritakan  hal  sebenar  kepada  mereka.  Bimbang  mereka  salah  faham.  Biarlah  semuanya  berakhir  malam  ini.  Tamat.


Akhi,  ana  minta  maaf.  Lantaran  menunggu  ana  di  terminal  akhi  terpaksa  berjaga  sepanjang  malam,  walhal  akhi  perlu  bekerja  esok  hari  seawal  jam  8  pagi.  Ana  bersalah.  Ana  minta  maaf...


ketahuilah...
aku  tidak  pula  akan  memarahimu  teman
apatah  lagi  menyalahimu
atas  perkara  yang  berlaku
kerana
engkau  jua  menjadi  mangsa keadaan
sepertiku
oleh  itu,  
tiada  guna  engkau  menangis
atas  kejadian  yang  telah  pun  berlaku
kerana  air  matamu 
tidak  mampu  mengubah
apa  yang  telah  berlaku...



No comments:

Post a Comment