insan biasa

may Allah bless u

Saturday 16 August 2014

Triangle...

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG
(Tidaklah aku menulis hari ini melainkan dengan keizinan dari-Nya)

Segi tiga
ada apa dengan segi tiga?
teringat dulu saat kami bertiga
tapi ia tiada kaitan dengan segi tiga
cuma sekadar ingin berkongsi kisah hidupku yang sering diduga...

Bukan aku cuba katakan bahawa aku mengalah
jauh sekali untuk menyerah
cuma hati ini yang tidak dapat mengelak dari rasa resah dan gelisah
sehingga pada akhirnya aku menjadi pasrah...

Sesungguhnya perjalanan hidupku ini merupakan sebuah didikan
semestinya dari Allah, Yang Maha Menciptakan
seringkali air mata menjadi peneman
namun aku tahu Dia tidak akan pernah meninggalkan
diriku, hanya aku bersendirian
melalui liku-liku kehidupan
yang sememangnya penuh dugaan dan cabaran
justeru pada Dia aku mengadukan
setiap kepayahan
setiap  kesedihan
setiap keresahan
setiap kegelisahan
setiap ketidakupayaan
setiap yang tidak menyenangkan
setiap perkara yang akan menjemput air mata untuk jatuh berlinangan
pada Dia aku mendambakan
agar diberi pinjaman
untuk sebuah kekuatan
sebuah keyakinan
sebuah kematangan
sebuah ketabahan...

Di dalam sebuah bilik perkuliahan
Pensyarah memberi arahan
sehelai kertas A4 diagihkan
meminta kami menciptakan
apa sahaja yang berada di fikiran
yang mampu untuk dihasilkan
tentu sahaja dari sehelai kertas yang diberikan
kertas di tangan aku lipatkan
sebuah segi tiga aku bentukkan
gambaran kepada sebuah kehidupan...

Segi tiga ku ada mereka
kerana mereka hidupku berwarna
punya rasa gembira
walau terkadang diuji duka
kehadiran mereka buat aku ceria
dan bahagia
 kerana mereka,
keluarga, sahabat, serta yang paling utama
Yang Maha Esa
sering berada di sampingku sentiasa
tempat aku mengadu domba
tanpa mereka aku bukan siapa-siapa...

Sebuah segi tiga penuh makna...


No comments:

Post a Comment